Egészségszorongásról akkor beszélünk, amikor a testi tünetek, panaszok mögött nem, vagy nem olyan súlyos mértékben mutatható ki az elváltozás, mint ahogy beszámolunk róla. A betegek meg vannak győződve tüneteik súlyosságáról, ezért folyamatos orvosi vizsgálatokra járnak és nem fogadják el a vizsgálati eredményeket. Azt feltételezik, hogy az eredmény valami félreértés vagy az orvos nem kellő gondossága miatt lett negatív.

Jellemző, hogy kiemelten foglalkoznak testi működésükkel, állandóan figyelik önmagukat, például a szívverésük ritmusát, a légzést, a bélműködést. A tüneteket katasztrofizálják, rögtön valami negatív magyarázatot adnak, gyanakvóak, bizalmatlanok az orvossal, illetve a vizsgálatokkal kapcsolatban.

A fő problémát a tünetek végett érzett szorongás okozza.

Terápia:

Egészségszorongás esetén kiemelkedően fontos a gondolatnapló vezetése. Ilyenkor leírjuk, hogy mikor, milyen körülmények vezetnek a szorongás fokozódásához. Gyakran kirajzolódnak azok a törvényszerűségek, élethelyzetek, amelyek során fellép a szorongás. Egyrészt megvizsgáljuk, hogy ezek a helyzetek mit jelentenek számunkra, miért vezetnek ehhez a rossz érzéshez, milyen gondolatok, attitűdök aktiválódnak. Másrészt magára a testi szenzációra irányul a figyelmünk, azt vizsgáljuk mit jelenthet például egy piros folt a karunkon. Feltétlenül egy súlyos betegség jele, vagy lehet esetleg egy múló, átmeneti elváltozás. A kognitív hibát, amely általában katasztrofizálás, egy realisztikusabb gondolattal cseréljük fel. A terápia célja, hogy próbáljunk felhagyni az állandó önvizsgálatokkal, és próbáljuk meg elterelni a gondolatainkat különböző figyelemelterelő technikákkal. Ellenőrizzük, hogy mely technika volt hasznos számunkra, mely esetében csökkentek a tüneteink: amikor folyamatosan monitoroztuk magunkat vagy amikor másra koncentráltunk.

Miben segíthetek?