Nem diagnosztizálható szervi betegségek, amelyek hátterében lelki problémák állnak

Szomatizációról beszélünk, amikor a pszichés tényezők játszanak szerepet a szomatikus tünetek előidézésében és/vagy fenntartásában, azaz amikor a szervi betegségek mögött lelki problémák állnak. Ilyenek lehetnek például a különböző szív- és érrendszeri betegségek, a fekélyek, a nőgyógyászati megbetegedések, a krónikus fájdalom, a fáradtság szindróma, a migrén, az irritábilis bél szindróma, az émelygés, a viszketés, a fülzúgás, a nyelési zavar vagy a gombóc érzés a torokban stb.

A betegség általában több okra vezethető vissza, például érzelmi konfliktusok, elfojtott negatív érzelmek, bizonyos helyzetek kommunikálhatatlansága, stresszhelyzetek: válás, krízishelyzetek, olyan élethelyzetek, amelyek kontrollálhatatlanok a számunkra.

A tünetek jutalmazóan is hathatnak, és ez a „jutalom” az, amely a betegséget fenntartja. Például a betegség megléte felmentheti a klienst a döntések alól, távol tartja a problematikus helyzettől, esetleg még törődést is kicsikarhat a környezetéből. Számos elmélet egyfajta kommunikációs eszköznek tekinti, amely által a páciens úgy érzi, közölheti érzelmeit a külvilággal.

Terápia:

Először teljes mértékben ki kell zárni az organikus betegséget. Ezt követően térhetünk csak rá a pszichoterápiára.

Fel kell térképeznünk, hogy milyen stresszfaktorok vannak jelen az életünkben, tudatosítjuk magunkban a konfliktusainkat, és erre próbálunk megoldást találni.

Miben segíthetek?